کودکان ایران پیش‌گام در دوستی با طبیعت در جهان

رییس سازمان حفاطت از محیط زیست به مناسبت هفته ملی کودکان پیامی خطاب به کودکان منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در چهارمین روز از هفته ملی کودک که با نام میراث فرهنگی‌، کودک و طبیعت نام‌گذاری شده است در پیام خود از کودکان کشورمان خواست، در آشتی با طبیعت پیش‌گام بوده و الگویی الهام‌بخش برای کودکان جهان باشند.
در بخشی از پیام آمده است: این روزها هفته ملی کودک نام‌گذاری شده تا به ما یادآوری کند کودکان حق زندگی در محیط زیستی سالم، آموزش به دور از تبعیض و بازی در فضایی پر نشاط را دارند؛ تا خاطرنشان سازد که این سازندگان فردا از همین امروز باید مطالبه حقوق خویش را فرا گیرند.
رییس سازمان حفاطت از محیط زیست با اظهار تاسف از عدم برخورداری میلیون‌ها کودک در سراسر جهان از ابتدایی‌ترین حقوق اولیه خود یعنی بهره‌مندی از محیط زیست سالم و آب و هوای پاک با وجود گذشت دو دهه از انعقاد کنوانسیون جهانی کودک در این پیام آورده است: هوای آلوده، محصولات کشاورزی و غذایی ناسالم، رودخانه‌ها و دریاچه‌های خشکیده و خالی از حیات، سواحلی مملو از زباله، جنگل‌هایی تراشیده و کوهستان‌هایی بدون غرش پلنگ یا پرواز عقاب، دشت‌ها و مراتع به زردی گراییده، همه نتیجه بهره‌کشی بیش از حد از طبیعت و توسعه‌ای ناپایدار است که برای فرزندان ما چشم‌اندازی غبارآلود را ترسیم می‌کند.
وی در یادآوری وظایف بزرگترها نوشته است: بنابراین ما بزرگ‌ترها وظیفه داریم برای این‌که شما بچه‌های خوب، فردایی روشن داشته باشید، از یک سو با غبارها و تیرگی‌ها مقابله کنیم، از سوی دیگر سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مستمر و مفیدی برای زندگی مسالمت‌آمیز شما با طبیعت داشته باشیم و هم‌چنین شیوه زندگی خود را به گونه‌ای انتخاب کنیم که سرمایه‌های طبیعی این مرز و بوم برای آینده شما حفاظت شود. 
در بخش دیگری از نامه معاون رییس جمهور آمده است: زندگی زیباست، زیرا اجزای تشکیل‌دهنده آن همگی از مخلوقات زیبای خداوندی و جلوه صورت الهی هستند. از آسمان گرفته تا صحرا، از گل گرفته تا گنجشک و از باد گرفته تا آب؛ و «آب» که اساس آبادانی و زندگی است. بدون آب همه رستنی‌ها می‌خشکد و بدون تالاب‌ها حیات می‌میرد. «آب» که ترکیبی از «الف» و «ب» است؛ اولین حرف‌هایی که آموختیم.
رییس سازمان حفاطت از محیط زیست در پایان، برای کودکان ایران آرزو کرده است که روزی را ببینند که در دوستی با طبیعت در جهان پیش‌گام شده‌اند.
هفته ملی کودک در ایران طی روزهای 15 تا 21 مهر برگزار می‌شود.