کودکی حساس‌ترین و سرنوشت سازترین دوره زندگی انسان

نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج در دیدار مدیرکل و کارکنان کانون استان کردستان گفت: شخصیت انسان و اساس خصوصیت‌های اخلاقی از ابتدای کودکی به ویژه در دوران مقدماتی عمر پی‌ریزی می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ماموستا حسام‌الدین مجتهدی افزود: علاقه‌ زیاد به یادگیری و انعطاف‌پذیری در مقابل رفتار پدر و مادر و اطرافیان ویژگی‌های مرحله خردسالی و قبل از قدم گذاشتن به دبستان است.
وی یادآور شد: همه معلومات، عادت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی که در این دوره رشد می‌کند، ریشه‌دار و محکم در روح کودکان باقی می‌ماند و بنای اصلی شخصیت و چارچوب وجودی او را تشکیل می‌دهد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: کودک ارزش‌های اخلاقی خود را از محیط اطراف خود می‌آموزد و بزرگ‌ترها باید کودک را در این امر یاری کنند و رفتاری‌هایی که شایسته نمی‌دانند و دوست ندارند فرزندشان به آن مبادرت ورزند را انجام ندهند.
مجتهدی تصریح کرد: در واقع از مهم‌ترین نکات تربیت اخلاقی کودک این است که پدر و مادر مواظب رفتار خود باشند چرا که دستورات اخلاقی بدون پایبندی والدین تاثیری ندارد و اگر پدر و مادر، صادق، درست‌کار، وقت‌شناس و ملزم به رعایت رفتارهای پسندیده اخلاقی باشند کودکان راحت‌تر می‌پذیرند و به آن‌ها عمل می‌کنند.
وی ادامه داد: بذر استقلال‌طلبی از سال‌های آغازین زندگی کودک شروع به رشد و جوانه زدن می‌کند و خانواده باید زمینه را برای رشد متعادل این میل فراهم کند و آزادی‌های لازم و هدایت شده را به آن‌ها بدهند.
امام جمعه کردستان در پایان اظهار داشت: طبیعت سرشار از زیبایى‌ها و پاکى‌ها است کودکان با نگاه کردن به ستارگان و ماه و مهتاب و کوه‏ها و صخره‏ها و آبشارها و جویبارها و حیوانات زیبا ضمن تماشا و آشنایی با نشانه‌‏ها و نعمت‏هاى الهى، نشاط و سرور روحى پیدا می‌کنند و به لذت‏هاى طبیعى دست پیدا کرده و از غفلت‏ و گناه دور می‌مانند.
در این نشست هم‌چنین سهیلا شیخی مدیرکل کانون استان کردستان با اشاره به گرامی‌داشت هفته ملی کودک گفت: کودکان و نوجوانان، برکت زندگی انسان و از سرمایه‌های اجتماعی و ارزشمند کشور هستند.
شیخی افزود: در زمینه خدمت‌رسانی به این قشر و رفع مشکلات آن‌ها، تعامل و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها بسیار ضروری است و امیدواریم مسوولان به مسایل کودکان بیشتر توجه کنند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته ملی کودک گفت: هماهنگی و تعامل بیشتر بین دستگاه‌های مرتبط و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، توجه به حقوق کودکان و شکوفایی استعدادهای آنان، افزایش توجه بزرگ‌سالان به رشد و تکامل کودکان و نوجوانان از اهداف اصلی برگزاری این هفته است.
مدیرکل کانون کردستان خواستار حضور کانون در جلسات شورای فرهنگی استان شد و افزود: مدیران و مسولان دستگاه‌های اجرایی به برنامه‌های کودکان بیشتر اهمیت بدهند وآن را یکی از وظایف خود بدانند.