ریاضی و انگلیسی را با اسباب بازی به کودکان بیاموزیم

دبیرشورای نظارت بر اسباب بازی گفت: بازی کار اصلی کودکان و اسباب بازی سرمایه آن‌هاست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدحسین فرجو در نشست تخصصی اسباب بازی‌ها و سرگرمی‌ها که در حاشیه نمایشگاه هفته ملی کودک برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: آموزش خواندن و نوشتن پیش از آن که کودک به اندازه کافی بازی کرده باشد، مانع از رشد و پرورش خلاقیت کودکان خواهد شد.
این کارشناس اسباب بازی افزود: بازی قاعده‌مند نیست و کودک اجازه دارد هر طور که می‌خواهد خلاقیتش را بیان کند. گاهی یک وسیله است، که بازی با قرارداد‌هایی به موجب آن، ایجاد می‌شود و گاهی کودکان خود، بازی را به وجود می‌آورند.
وی به سیستم آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت: ما در آموزش‌های رسمی سهمی به ابزارها برای  بازی و انتقال مفاهیم به کودکان نداده‌ایم.
فرجو افزود: ما باید شرایطی را در مکان‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم که آن‌ها بدون آن‌که احساس حضور در کلاس رسمی را داشته باشند بتوانند مباحث آموزشی را فرا گیرند. به طور مثال مباحث درس ریاضی یا زبان انگلیسی می‌تواند در قالب بازی به کودکان ارایه شود، در این صورت تاثیر آن بیشتر است چرا که کودکان با زبان بازی ارتباط بیشتری برقرار می کنند.
دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی به نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آموزش دانش‌آموزان اشاره کرد و توضیح داد: سوال همیشگی من از وزارت آموزش و پرورش این است که بازی‌ها چه سهمی در آموزش‌های رسمی دارند و آیا در این سیستم ستادی برای این کار تشکیل شده است، به اعتقاد من کانون به لحاظ تجربه  و تخصصی که دارد‌، می‌تواند بهترین مرکز برای این نوع آموزش‌ها باشد.
فرجو با بیان این‌که نقش اسباب‌بازی‌ها در آموزش مفاهیم زندگی و مسائل اجتماعی بیش از آن چیزی است که به آن توجه می‌شود، گفت: در گذشته واردات بازی‌های آموزشی و خلاقانه تا سال 1381 به دلیل این‌که فرهنگ آن هنوز در ایران شکل نگرفته بود، بسیار پایین بود، اما خوشبختانه در حال حاضر بازی‌های آموزشی و کمک آموزشی بخشی از واردات اسباب‌بازی‌ها را به خود اختصاص داده است.
این کارشناس اسباب‌بازی تولید اسباب‌بازی بر اساس استانداردها و کاربرد مواد مناسب، رعایت ایمنی و بهداشت برای کودکان و نوجوانان را از اهداف اولیه شورای نظارت بر اسباب بازی عنوان کرد و گفت‌: هم اکنون برچسب هولوگرام بر روی اسباب‌بازی‌های استاندارد و مورد قبول شورای نظارت بر اسباب بازی وجود دارد و خریدار می‌تواند با این برچسب به اطلاعات کامل اسباب‌بازی دست پیدا کند.
فرجو از سارا و دارا به عنوان عروسک‌هایی متناسب با فرهنگ کشور نام برد و گفت: امیدواریم برای این عروسک‌ها فیلم‌هایی نیز ساخته شود، تا بچه‌ها ، سارا و دارا را با خلق و خو و شخصیت‌شان بشناسند و ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنند.