در غرفه معاونت تولید کانون عروسک‌های محلی ایران به کودکان معرفی می‌شود

عروسک‌های تاریخی و محلی ایران توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمع‌آوری و برای کودکان تولید شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مریم مشیری، کارشناس مرکز سرگرمی‌های سازنده این موسسه ضمن بیان این مطلب گفت: کانون پرورش فکری از دو سال قبل پروژه شناسایی و جمع‌آوری عروسک‌های با قدمت تاریخی و همین‌طور عروسک‌های محلی را آغاز کرده است.
به گفته این کارشناس، عروسک‌های «تَکَم» به معنای «بز نر» که برای به پیشواز رفتن نوروز در آذربایجان به کار می‌رفته، عروسک‌های باران‌خواهی نظیر «چمچه گلین» در دو استان آذربایجان‌غربی و شرقی و اردبیل و «بوکه باران» در کردستان از جمله این عروسک‌ها هستند.
مریم مشیری هم‌چنین در توضیح چرایی تولید و عرضه این عروسک‌ها گفت: براساس رسالت‌هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد تولید عروسک‌هایی که با فرهنگ ما ایرانی‌ها مطابقت داشته در دستور کار بوده و بر همین اساس عروسک‌های «تَکَم» طراحی و تولید شد که با خود، فرهنگ به پیشواز رفتن مردم برای بهار و نوروز را بیان می‌کند که چگونه «تَکَم چی» در آستانه عید به خیابان و کوچه می‌رود و با خواندن اشعار، مردم را به تکاپو برای بهار فرا می‌خواند.
کارشناس مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در محل غرفه معاونت تولید در مرکز آفرینش‌های کانون محصولات این موسسه را معرفی می‌کند.
وی هم‌چنین توضیح داد: عروسک‌های باران خواهی نیز از جمله عروسک‌های محلی ایران هستند که مردم و کشاورزان با آن‌ها به دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی خود می‌رفتند و ضمن برگزاری آیینی و پختن آش نذری دعا می‌کردند تا خداوند باران نازل کند تا زندگی‌شان رونق بگیرد.
در غرفه معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در نمایشگاه هفته ملی کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری این موسسه واقع در خیابان حجاب تهران علاوه بر تولیدات سرگرمی سایر محصولات نمایشی و بازی‌ها در کنار آخرین کتاب‌های منتشر شده کودکان به نمایش درآمده و معرفی شده است.