آن‌ها در کنار دیگر کودکان می‌آموزند

کودکان و نوجوانانی که این روزها برای دیدن برنامه و نمایشگاه هفته ملی کودک به مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌آیند، می‌توانند با حضور در بخش "کتاب‌خانه‌های فراگیر" به زبان ناشنوایان حرف بزنند و مثل نابینایان بخوانند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخش که از سال 1380 در کانون شکل گرفته‌، با قرار دادن کودکان نابینا، کم‌شنوا و معلول جسمی، حرکتی، در کنار دیگر کودکان، توانسته است گام مهمی در برقراری مهارت‌های ارتباطی میان آن‌ها بردارد.
مریم شمس‌اللهی مربی فرهنگی کودکان و نوجوانان در این بخش می‌گوید: بچه‌ها به این بخش می‌آیند و با خط بریل، نقاشی‌ها و کتاب‌های کودکان آشنا می‌شوند.
کودکان با لمس کتاب‌ها و نقاشی‌ها و خط بریل متوجه می‌شوند، هم‌سالان آن‌ها که نابینا و یا ناشنوا هستند، چگونه درس می‌خوانند و آموزش می‌بینند و طبیعت و دنیای اطراف‌شان را شناسایی و درک می‌کنند.
مریم شمس‌اللهی ادامه می‌دهد: ما در ابتدا کودکان عادی را آماده می‌کنیم و به آن‌ها توضیح می‌دهیم که کودکان نابینا و ناشنوا و یا برخی معلولان جسمی جز در نیازهای ویژه‌شان‌، فرق چندانی با آن‌ها ندارند. آن‌ها می‌آموزند که در ارتباط با این کودکان چه کارهایی باید انجام دهند. این زبان ارتباطی برای بسیاری از آن‌ها جالب است و از یاد‌گرفتن یک مهارت جدید خوشحال می‌شوند.
این کارشناس می‌گوید: کار ما در مرحله بعد آماده کردن کودکان نابینا و ناشنوا است. کودکان متوجه می‌شوند که نوع نیازشان با دیگر کودکان متفاوت است و به تدریج می‌توانند در کنار دیگر هم‌سالان خود اوقات خوب و دل‌نشینی داشته باشند. آن‌ها خودشان را باور خواهند کرد و با برنامه‌های کودکان دیگر هم‌گام خواهند شد و این کار به افزایش اعتماد به نفس آن‌ها کمک خواهد کرد.
شمس‌اللهی با بیان این‌که جدا کردن کودکان با این نیازها از دیگر همسالان خود در کشورهای دیگر وجود ندارد و آن‌ها در مدارس در کنار یکدیگر آموزش می‌بینند، ادامه می‌دهد: ما باید سعی کنیم این کودکان در کنار دیگرهم‌سالان خود آموزش دیده، رشد کنند و برای حضور در جامعه و تعامل با دیگران آماده شوند.
وی اقدام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را اولین گام در این مسیر برشمرده و می‌گوید: این اقدام یک سنت‌شکنی است که نه تنها در حوزه آموزش که برای رشد کودکان و نوجوانان جامعه ما لازم است بلکه کودکان در کتاب‌خانه‌های فراگیر مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند که آن‌ها را برای زندگی در جامعه‌، در کنار انسان‌های دیگر با نیازهای متفاوت آماده می‌کند.
ایده "کتاب‌خانه های فراگیر" در سال 1378 با همکاری یونیسف، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای کودک، شکل گرفت و در سال 1380 با اجرا در مرکز شماره 21 کانون در پارک فدک تهران شروع به فعالیت کرد، سپس مراکز شماره 20، 11، 24 و 40 کانون در میدان راه‌آهن، پارک شفق یوسف‌آباد، شهر ری وآیت‌الله کاشانی ادامه یافت.
 تاسیس این کتاب‌خانه‌ها در دیگر شهرستان‌ها در برنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شده است.