به کودکان تعامل با جهان را بیاموزید

برای کسانی که در زمینه آموزش کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند چگونگی روش آموزش و انطباق آن با عصر حاضر بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در چهارمین نشست تخصصی هفته ملی کودک با محور آموزش کودکان با تاکید بر"رسانه‌های نوین هنری در موج چهارم" که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد دکتر حافظ میرآفتابی موج چهارم را که به دنبال موج سوم، موج تحولات، علمی، روان شناسی و... اتفاق افتاد، موج ایده و ارتباط معنا کرد و افزود: تکثیر ایده‌ها و روند تغییر و تحولات و ایده‌ها آن‌چنان پر سرعت به پیش می‌رود که بسیاری معتقدند که هر نابغه فقط 15 دقیقه مشهور می‌ماند.
این پژوهش‌گر افزود: ما در این عصر با کودکانی روبرو هستیم که در دنیای انبوه ایده‌های نوین هنری به‌سر می‌برند. ایده‌هایی که محصول مکالمه انسان با جهان و طبیعت است.
برگزیده پنجاه و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های تصویر شده جهان کودک (2009) مخاطب را در این عصر، عضو، سازنده و مسوول دانست و ادامه داد: کودکان و نوجوانانی که در مقابل شما قرار دارند می‌توانند، مسوول و یا عضو سازنده اثر هنری شما باشند.
وی با بیان این‌که مربیان امروز مربیان عصر ایده و ارتباط هستند، تاکید کرد: به کودکان ارتباط با جهان را بیاموزید نه ساختن کاردستی. به آن‌ها اجازه دهید با جهان و دنیای پیرامون‌شان مکالمه کنند، خلاقیت‌شان را پرورش دهند و ایده‌های نو خلق کنند.
میرآفتابی، تغییر در محیط یکنواخت و تکراری را یکی از راه‌های ایجاد خلاقیت و ایده‌های نو برای کودکان عنوان کرد و ادامه داد: نگاه کودکان در این مسیر غیر تکراری تغییر خواهد کرد و تعبیرهای جدیدتری از جهان خواهد داشت.
نویسنده کتاب قصه‌ی کوچک بزرگترین سیب دنیا به هنر زمین(Land Art)و دیگر هنرهای نوین اشاره کرد و توضیح داد: در این روش خلاقانه، اثر هنرمند با تکیه بر طبیعت و مصالح طبیعی و در فضای خارجی در مکالمه با جهان پیرامونش اتفاق می‌افتد و انسان می‌تواند بخشی از این اثر باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد افزود: هنر زمین (Land Art)انسان را با محیطی جدید روبرو کرد و او را صاحب نگاهی جدید می‌کند و می‌تواند محیط اطرافش را متفاوت از گذشته ببیند.
وی ادامه داد: ما با در مجاورت هم قرار دادن واژه‌ها صاحب اندیشه می‌شویم، پس با زبان‌مان می‌اندیشیم.
میرآفتابی افزود: این زبان، زبان هنرمندانه است و ما باید آن را به کودکان آموزش دهیم، نگذاریم کودکان به زبان روزمره و خودکارشان عادت کنند.
این تصویرگر کتاب کودکان و نوجوانان تاکید کرد: یک مربی باید خودش به زبان هنرمندانه بیاندیشد تا بتواند آن را به کودکان و نوجوانان بیاموزید. اگر مربیان به موج چهارم، موج ایده و ارتباط قدم نگذاشته باشند، نمی‌توانند در آموزش صحیح برای کودکان و نوجوانان امروز موفق باشند.
این مدرس گفت: در دنیایی که با شتاب به پیش می‌رود، به کودکان بیاموزید در هر لحظه با جهان در تعامل باشند. باید به دنبال یافتن راه‌های بهتر برای ارتباط با کودکان و نوجوانان باشید.