اجازه دهیم کودکان احساس آزادی کنند

نشست تخصصی دومین روز هفته ملی کودک به بحث درباره‌ی " نقش آموزش‌های غیرمستقیم در رشد و تکامل کودک" اختصاص داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مامک شریعت‌زاده معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد در این نشست که در محل نمایشگاه کودک که به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد، ابتدا به مراحل رشد و تکامل نوزادان اشاره کرد و گفت: کودک در بدو تولد 100 میلیارد سلول عصبی دارد که البته توانمندی نوزاد فقط به این سلول‌ها بستگی ندارد.
این استاد دانشگاه گفت: برقراری ارتباط و تحرکات بین این سلول‌ها مهم است که عمدتا با ایجاد بازی با نوزادان به‌وجود می‌آید.
وی رشد و توسعه این تحرکات را تا سن 6 سالگی عنوان کرد و افزود: محیط ممکن است اثرات مثبت و یا مخرب بر رشد مغز داشته باشد. مثلا تغذیه نامناسب ممکن است، موجب کاهش در ارتقای عملکرد سلول‌های عصبی شود. این مسئله می‌تواند تاثیر خود را به صورت اختلال در یادگیری، توجه و تعاملات اجتماعی در آینده در مدرسه نشان دهد.
این متخصص بهداشت مادر و کودک تاکید کرد: همکاری خانواده‌ها در رشد فکری و اجتماعی کودکان اجتناب‌ناپذیر است.
 وی ادامه داد: بدون حضور والدین و یا کسانی که از کودک مراقبت می‌کنند، مربیان کاری نمی‌توانند بکنند.
شریعت‌زاده خطاب به مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: شما می‌توانید برای آگاهی ‌دادن و مشارکت‌دادن والدین در خانه با رشد کودک‌شان، راه‌کار، توصیه و یا بسته‌های آموزشی در اختیار آن‌ها قرار دهید.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد ادامه داد: این آموزش‌ها تا سن 6 سالگی امکان یادگیری، تعادل رفتاری، روانی و امکان رشد را به او می‌دهد.
این پزشک بر آگاهی رساندن و مشارکت مستقیم والدین در دادن آموزش برای کودکان تاکید کرد و مداخله آن‌ها را به خصوص زمانی که کودکان دچار اختلال هستند ، ضروری دانست.
سخنران دومین نشست تخصصی نمایشگاه کودک به تاثیرات بازی در رشد و پرورش کودکان اشاره کرد و گفت: بازی‌ها بر رشد مغزی و تحرکات و ایجاد ارتباط میان سلول‌های عصبی تاثیرات بسیار مثبتی دارند. این تحریکات به طور مستقیم رشد مغزی را به دنبال خواهند داشت و موجب ترشح دو هورمون دوپامین و سروتونین می‌شوند.
شریعت‌زاده ادامه داد: بازی، بسته به این‌که نوزاد یا کودک ما در چه سنی قرار دارد تعریف‌هایی دارد.
وی افزود: داشتن اعتماد به نفس بالا در کودکان در سنین بالاتر می‌تواند از تاثیرات بازی‌ها باشد.
این متخصص تاکید کرد: سرکوب‌ها در سنین پایین می‌تواند ارتباط بین سلول‌های مغز را کاهش دهد.
وی گفت: باید اجازه دهیم تا کودکان احساس آزادی کنند و به آن‌ها پر و بال بدهیم. آن‌ها به حمایت، تشویق و ترغیب ما‌، والدین و مربیان‌شان نیاز دارند تا روند رشد‌شان را طی کنند.