آشنایی کودکان با هنر خوش‌نویسی و پتینه

در بخش کودک و نوجوان بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هنر خوش‌نویسی بر روی پتینه به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مریم آهنامه مربی خوش‌نویسی پتینه در این‌باره گفت: در این بخش ابتدا کودکان و نوجوانان با استفاده از جوهر و قلم خوش‌نویسی متن مورد علاقه‌ی خود را نوشته و پس از آن تبدیل به پتینه کرده و با رنگ‌آمیزی آن را تزیین و به اثر هنری تبدیل می‌کنند.
گفتنی است: پتینه‌کاری عبارت از ایجاد بافت‌ در سطح‌های صاف و ساده با استفاده از رنگ و خمیر پتینه و تبدیل آن به سطح بافت‌دار و غیر ساده  برای زیبایی بیشتر  است این هنر اغلب برای تزیین وزیباتر کردن اجسام و سطوح استفاده می‌شود.
آهنامه افزود: برای خوشنویسی در پتینه در این‌جا ساده‌ترین ابزار به کار گرفته می‌شود به این ترتیب که ابتدا متن نوشته خوش‌نویسی شده روی کاغذ سفید را با استفاده از چسب چوب بر روی تکه‌ای از روزنامه یا کاغذهایی شبیه روزنامه چسبانده می‌شود و در حالی که هنوز چسب خشک نشده است آن را به صورت مچاله شده در می‌آوریم تا با استفاده از حالت چین و چروک، سطح کاغذ بافت‌دار شود در ادامه آن را رنگ آمیزی و نوشته روی آن را تزیین می‌کنیم.
وی یادآور شد: برای صرفه‌جویی در وقت و بهره‌مندی بیشتر کودکان و نوجوانان از فعالیت‌های ارایه شده در نمایشگاه، متن‌های خوش‌نویسی شده مانند: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم»، بخشی‌هایی از آیات و روایات، سخنان بزرگان دین و شعرهای دینی، از قبل آماده شده تا کودکان و نوجوانان بتوانند در زمان کم‌تری با تبدیل این نوشته‌ها به پتینه با این هنر زیبا آشنا شوند.
وی تصریح کرد: این شیوه‌ی هنر خوش‌نویسی در نمایشگاه قرآن بسیار مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت و نوجوانان زیادی با حضور در این بخش با راهنمایی مربیان اقدام به خلق آثار زیبای هنری کرده‌اند.
مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارایه فعالیت‌های فرهنگی‌، هنری و ادبی در بخش کودک و نوجوان بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا 22 تیر(15 رمضان) هر روز از ساعت 18 تا 24 پذیرای علاقه‌مندان هستند.