شعرخوانی و مشاعره کودکان و نوجوانان با موضوع امام رضا(علیه السلام)

شناسایی استعدادهای ادبی کودکان ونوجوانان ایرانی از مهم‌ترین اهدافی است که نخستین جشنواره "شعر خوانی و مشاعره رضوی" به دنبال تحقق آن است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون استان مازندران پس از برگزاری سه دوره از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی امسال مسوولیت برگزاری نخستین جشنواره شعر خوانی و مشاعره رضوی را بر عهده گرفته است تا از این راه با گسترش فعالیت‌های شعر خوانی، کودکان و نوجوانان به مطالعه و دانش افزایی تشویق شوند.
در این میان دبیرخانه این رویداد ادبی، مذهبی در ساری با انتشار  فراخوان خود از ایجاد یک بانک اطلاعاتی در سایت جشنواره (به عنوان یک منبع و راهنما برای شرکت‌کنندگان) شامل یک هزار و صد و پانزده بیت از اشعار مرتبط با امام رضا علیه السلام - که جمع‌آوری و به صورت الف‌بایی دسته‌بندی شده، خبر داده است.
بنابراین گزارش، کودکان و نوجوانان علاقه‌مند در بخش مشاعره در گروه‌های سنی 10 تا 17 سال و در بخش شعرخوانی در گروه‌های سنی 7 تا 17 سال می‌توانند اشعاری را که حفظ کرده‌اند به دبیرخانه جشنواره در کانون مازندران ارسال کرده و با هم به رقابت بپردازند.
بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان باید به حفظ و خوانش اشعاری اقدام کنند، که دارای قالب شعری بوده و از نظر معنی شفاف باشد. از اشعار کلاسیک (غزل، قصیده، مثنوی، دوبیتی، چهارپاره و رباعی) و اشعار سپید و نیمایی نیز می‌توانند استفاده کنند، به این شرط که، بندی خوانده شود که از نظر مفهوم کامل و رسا باشد.
داشتن صدای رسا و مناسب، تسلط کافی بر اشعار و تلفظ صحیح واژه‌ها، آشنایی با فنون و ظرافت خوانش شعر، خوانش مناسب شعر (توان انتقال بار حسی و عاطفی واژه‌ها به مخاطب) از دیگر معیارهای انتخاب برگزیدگان این جشنواره است.
این گزارش حاکی است، آخرین مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی 30 تیر سال 1392 اعلام شده است و پس از گذشت مراحل انتخاب و داوری آثار در هر گروه سنی، سه نفر به عنوان برگزیدگان نهایی معرفی خواهند شد.
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مشاعره و شعر خوانی رضوی، قرار است امسال همزمان با دهه کرامت در استان مازندران برگزار و از برگزیدگان تجلیل ‌شود.
در عین حال علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.kpf-mazandaran.ir و moshaere-razavi.blogfa.com  اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
 نخستین جشنواره "شعر خوانی و مشاعره رضوی" ویژه کودکان و نوجوانان در کشور در چهارچوب یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) برگزار می‌شود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسوولیت کارگروه کودک و نوجوان این جشنواره و برگزاری 16 عنوان جاز این رویداد فرهنگی را بر عهده دارد.
فراخوان این جشنواره‌ها نیز با هدف اطلاع‌رسانی به مخاطبان و علاقه‌مندان به صورت کامل همراه با فایل‌های تصویری و متنی بر روی پایگاه خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir منتشر شده است.