کارگاه هم‌افزایی پرده‌خوانی رضوی در کانون مشهد برگزار شد

نخستین کارگاه آموزشی هم‌افزایی پرده‌خوانی رضوی در حوزه‌ی کودک و نوجوان، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این کارگاه با تصویب شورای فرهنگی کانون استان به همت دبیرخانه‌ی نخستین جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی و با مسوولیت کارشناس مسوول امور هنری استان برنامه‌ریزی و اجرا شد.
در ابتدای جلسه که در آن بیش از 30 مربی، کارشناس و همکاران هنرمند استان حضور داشتند پیشینه‌ی پرده‌خوانی و سوابق این هنر ایرانی اسلامی مذهبی، چیستی و چرایی آن و چگونگی اجرا به اجمال مورد بررسی قرار گرفت و کارکردهای آن به عنوان "قصه‌گویی نمایشی با ابزار"، با هدف  تقویت توانمندی‌ها و تبادل تجربیات پرده‌خوانی مربیان و همکاران در حوزه کودک و نوجوان به بحث گذاشته شد.
سپس علی اکبر حلیمی مسوول دبیرخانه‌ی جشنواره ضمن طرح موضوع جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی به عنوان یک فرصت برای بروز خلاقیت‌ها و آفرینش‌های هنری مربیان و اعضای کانون در حوزه کودک و نوجوان، به ضرورت هم‌افزایی و تبادل تجربیات قصه‌گویی نمایشی و پرده‌خوانی که قبلا توسط همکاران استان اتفاق افتاده و موفقیت‌های خوبی هم داشته اشاره کرد و فرصت را در اختیار مربیان پرده‌خوان و قصه‌گوی موفق کشوری کانون خراسان که برخی از آنان تجربه‌ی اجرای برنامه‌هایی نیز در خارج از کشور داشته‌اند، قرار داد.
درادامه جلسه اسماعیل عسکری مربی فرهنگی مرکز شماره 2 کانون سبزوار که در سال گذشته برگزیده‌ی اول جشنواره‌های قصه‌گویی رضوی، نمایش‌نامه‌خوانی و قصه‌گویی بین‌المللی کانون و جشنواره‌ی سراسری قصه‌های قرانی کشور شده بود، به طرح دغدغه‌های خود در خصوص پرده‌خوانی رضوی در کانون پرداخت.
در پایان نیز بخشی از پرده‌خوانی ضامن آهو را که قبلا در قالب برنامه برگزیده نمایش‌نامه‌خوانی رضوی اجرا کرده بود، به جمع کارگاه عرضه داشت.
سارا امیدوار مربی مسوول مرکز شماره‌ی 8 مشهد به عنوان قصه‌گوی برگزیده کشوری که در دوره‌های قصه‌گویی خارج از کشور نیز حضور پیدا کرده و گرایش نقالی و پرده‌خوانی داشته بخش‌هایی از تجربیات و دیدگاه‌های خود در خصوص پرده‌خوانی بانوان در کانون را مطرح و به مشکلات و محدودیت‌های اجرای پرده‌خوانی برای مربیان پرداخت.
پرده‌خوان دیگر سید قاسم سیدی مقدم مربی مرکز شماره‌ی 4 مشهد بود که قبلا پرده‌خوانی نمایش شیران پرده و نقالی هفت خوان رستم را دهه 70 و 80 به عهده داشته و سفری نیز به تاجیکستان داشته است. وی در سخنانی معتقد بود که مربیان قصه‌گو در کانون چه خانم و چه آقا با تمهیدات و تمریناتی می‌توانند پرده‌خوانی کودک و نوجوان داشته باشند. 
 در پایان نیز پرسش و پاسخ‌هایی پیرامون پرده‌خوانی رضوی در کانون و مراکز از سوی مربیان قصه‌گو مطرح و مقرر شد در نشست‌های حوزه‌ای و کارگاهی دیگر با همراهی کارشناسان و مربیان با تجربه‌ی کانون و راهنمایی‌های اساتید قصه‌گویی نمایشی راهگشایی شود.
گفتنی است جشنواره‌ی پرده‌خوانی رضوی برای اولین بار در قالب جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(ع) به میزبانی خراسان رضوی برگزار می‌شود.