اولین جشنواره کشوری پرده‌خوانی رضوی در مشهد

دبیرخانه جشنواره پرده‌خوانی رضوی در کانون استان خراسان رضوی، فراخوان اولین جشنواره کشوری پرده‌خوانی رضوی را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به گفته‌ی راضیه باباخانی مدیر کانون خراسان رضوی احیای هنرهای سنتی مذهبی، تقویت و توسعه پرده‌خوانی نمایشی از رویکردهای برگزاری این جشنواره است.
وی در عین حال توضیح داد که داستان‌ها، حکایت‌ها، کرامات و معجزات امام رضا علیه‌السلام، روایات، احادیث، تاریخ، فرهنگ و سیره‌ی رضوی، آداب زیارت، حرم امام رضا علیه‌السلام و سایر مضامین رضوی از دیگر رویکردها و موضوع‌های مورد توجه در این دوره از جشنواره خواهد بود.
بنابراین گزارش، نوجوانان 12 تا 17 سال (به صورت فردی یا دو نفره) و بزرگ‌سالان با کمک نوجوانان (در گروه‌های دو نفره) می‌توانند در بخش‌‌های رقابتی، بخش آزاد (غیررقابتی)، بخش جنبی (نمایشگاه، نشست تخصصی و کارگاه‌) به رقابت بپردازند.
بر اساس این گزارش، مضامین، محتوی و شکل و شمایل اجرای پرده‌خوانی باید مناسب مخاطب کودک و نوجوان باشد (نوآوری در نحوه‌ی اجرا، تصویرگری پرده‌ی ثابت، متحرک، طوماری و... استفاده از ابزار نمایشی، مشروط به دور نشدن از جوهره‌ی هنر پرده‌خوانی است.
هم‌چنین در این فراخوان، زمان اجرای برنامه‌ی پرده‌خوانی حداقل 15 دقیقه و حداکثر 30 دقیقه در نظر گرفته شده است.
کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شرکت در این طرح می‌توانند تا تاریخ دوازدهم تیر سال 1392 آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به نشانی مشهد: خیابان فلسطین 26، بعد از چهارراه دوم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال کنند.
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پرده‌خوانی رضوی، نیز امسال همزمان با دهه کرامت در استان خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس برگزار و از برگزیدگان تجلیل ‌می‌شود.
نخستین جشنواره "پرده‌خوانی رضوی" ویژه کودکان و نوجوانان در کشور در چهارچوب یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) برگزار می‌شود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسوولیت کارگروه کودک و نوجوان این جشنواره و برگزاری 16 جشنواره رضوی را بر عهده دارد.
داوطلبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به فراخوان‌های این جشنواره‌ها بر روی پایگاه خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir مراجعه کنند.